Sunday, January 16, 2011

Apa cerita ni baii..? Penduduk cina komplen azan di Pantai Dalam..



Gua dapat berita bahawa ada penduduk di Pantai Hill Park, Pantai Dalam KL tak berpuas hati dengan laungan azan di Masjid yang berhampiran.

Penduduk dari kaum cina tu telah membuat aduan keatas Masjid Al-Khadijah yang didakwanya memasang azan terlampau kuat pada waktu Subuh sehingga mengganggu konsentrasi tidurnya.

Cina yang mengaku ahli MCA seumur hidup ni juga mendakwa bahawa dia telah menghantar surat aduan kepada Perdana Menteri dan juga Nazri Aziz pada bulan lepas namun tiada sebarang respon diberikan.

Gua heran betullah, apa yang nak bising sangat dengan azan subuh yang 2-3 minit tu? Tahan je lah sekejap lepas lu sambunglah lu punya tidur sampai ke malam pun. Sekarang sebab nak jaga lu punya syok tidur, azan sudah kena bagi pelan aaa...itu macam ka? Niamakahai betul!

Dulu ada jugak puak ni yang kata azan tu macam salakan anjing. Dan ada lagi sekor yang pi jumpa Pak Menteri baru-baru ni tu pun hina azan subuh jugak. Agaknya puak-puak ni memang saja nak cari pasal kot?

Kalau puak-puak kafir ni dah mula mempersoalkan azan yang dorang kata bising sangat tu, gua pun nak jugak persoalkan pasal colok yang selalu dorang bakar. Sapa yang duduk berjiran dengan dorang ni boleh tau lah seksa tahan bau asap colok tu.

Lagi satu, korang ada pengalaman tak pasal ritual kematian puak-puak ni? Seksa baii nak tahan telinga. Bukan 5-10 minit baii...separuh hari dorang pukul gendang sambil baca doa pakai speaker, berterusan selama 7 hari baiii.. Cair taik telinga dibuatnya.

Ada lagiii..., puak-puak ni kan suka bela anjing. So, asal kita lalu je depan rumah dorang, mesti menyalak je anjing tu kerjanya. Kalau yang ada sakit jantung, boleh mati keras baii akibat terkejut tuu..

Banyak lagi yang gua boleh listkan kat sini tentang ritual keagamaan dorang yang kita boleh komplen. Tetapi cukuplah yang ada ni dulu. Gua bukannya nak cari pasal, gua cuma nak bagitau yang puak mata sepet ni bukannya perfect.

Gua percaya, umat Islam yang jadi jiran kepada puak kafir ni langsung tak komplen pasal hal keagamaan dorang. Walau sakit hati macam manapun, umat Islam ni diajar bersabar dan menghormati agam kaum lain.

Kita juga tak suka asap colok, bau colok dibakar, gendang orang mati dan juga anjing yang dorang bela disebelah rumah kita, tetapi umat Islam ni diam sebab bertolak ansur.

Kalau ikutkan hati, hari-hari gua nak komplen baiii pasal asap colok disebelah rumah gua .. Kalau azan tu dorang kata mengganggu tidur, itu bukan boleh bawak mati pun. Tapi..., asap colok dorang tu boleh buat gua mampus sesak nafas wooo...

Jadi, gua suka nak nasihatkan kepada apek yang buat aduan tu.., sebelum lu komplen orang punya azan.., lu tengok dulu lu punya ritual agama. Kalau lu tak boleh tahan orang punya agama, lu mesti ingat yang orang pun tak boleh tahan lu punya jugak.

Lu tak boleh tolak ansur, orang pun takkan tolak ansur sama lu baii.. Ini Malaysia tau.., bukan Singapura or China aa... Lu mau ingat baik-baik tau!




Klik Imej untuk gambar besar